zaterdag 30 augustus 2008

achtergrond & visie

Hieronder vind je een deel van een interview


Hoe kwam op je op het om idee dit boek te schrijven?

Ik volgde een NLP opleiding (
www.ntinlp.nl ) en daar kregen we een ‘succesdagboek’. Ik zag het en dacht ‘ha leuk, een creatief werkboek!’. Het bleek een iets ander boek te zijn dan ik in eerste instantie dacht, en toen dacht ik ‘dan maak ik het zelf’. Mijn uitgangspunt bij het schrijven van dit boek was daarom NLP. Gaandeweg ontdekte ik dat het boek in veel meer stromingen en tradities past.


Wat wil je bereiken met dit boek?

Ik wil graag op een positieve, speelse manier mensen helpen (even) de aandacht op zichzelf te richten: wie is de kapitein op mijn levensschip, hoe is de conditie van het schip, waar wil ik heen, zit ik nog op koers en wat zijn de hulpmiddelen die ik ter beschikking heb? Ik bied mensen een vonkje aan waarmee ze hun innerlijk vuur weer wat hoger kunnen laten branden. En als je als mens in je kracht staat inspireer je anderen, nodig je hen uit om ook in hun kracht te gaan staan. Het zou heerlijk zijn als ik door mijn boek eraan bijdraag dat mensen meer gaan stralen en daarmee anderen weer inspireren te stralen en ga zo maar door.


Wat is jouw visie?


De essentie van de verschillende theorieën waar ik de afgelopen jaren mee heb gewerkt is voor mij:
- Neem je verantwoordelijkheid
- Zorg dat je kunt wisselen van perspectief. Veel verschillende perspectieven zorgen bij elkaar voor een heel breed totaalperspectief, met veel mogelijkheden en dus een grotere keuzevrijheid.
- Heb respect voor andermans perspectief en voor je eigen perspectief
- Je hebt veel meer invloed op hoe dingen lopen (op het werk, in je leven), dan je wellicht in eerste instantie denkt. Mits je focust op dat waar je zelf invloed op kunt uitoefenen: jezelf, je eigen gedachten en acties.
- Spelen & creativiteit zijn essentieel


Hoe zien we jouw visie terug in het boek?

In dit boek staan 52 ‘spelingen’. Oefeningen klinkt zo als ‘werken’, dus vandaar dat ik spelen en oefeningen combineer in één woord. Onderzoek en praktijk hebben aangetoond dat als we kinderen iets willen leren het stukken gemakkelijker gaat als ze er plezier in hebben: ze hebben dan een open en nieuwsgierige houding. In mijn ervaring geldt dat ook voor volwassenen.
Daarnaast zijn er nog andere leerprincipes (in kaart gebracht door het Brein Centraal Leren instituut –
www.bclinstituut.nl ) in dit boek verwerkt, zoals: herhaling, creatie (zelf ontdekken), zintuiglijke rijkdom, voortbouwen op bestaande kennis en focus op resultaat.
Veel van de spelingen in dit boek gaan over perspectiefverbreding en over verwondering. Je ontdekt spelenderwijs dingen over jezelf (en wellicht over anderen, als je samen speelt), je staat even stil bij jezelf, bij wat voor jou belangrijk is, wat je inspireert en waar je meer van wilt in je leven. ‘52 vonken, ruimte om te stralen’ bestaat als het ware uit 52 kleine cadeautjes die je dichter bij jezelf brengen, zodat je weer vanuit je kracht verantwoordelijkheid kunt nemen en handelen.


Welke theorieën liggen aan de basis van jouw werk?

Sinds ik tien jaar geleden mijn eerste training gaf ben ik veel modellen en theorieën tegengekomen. Naast NLP maak ik onder andere gebruik van:
- De 7 Habits van Stephen Covey
- De Appreciative Inquiry van David Cooperrider . Wat me aanspreekt is de focus op de vitaliteit binnen een organisatie en hoe die te vergroten.
- Op het gebied van creatief denken zijn er onder andere: De ‘One Hat at a Time’-methodiek van Laura Lind-Blum & Christie Latona, Roger Oech, Edward de Bono, Michael Gelb en Jeff Gaspersz. - Verder zijn er nog: Berthold Gunster (Ja Maar…), Marinus Knoope (Creatiespiraal), Leen Zevenbergen (En nu laat ik mijn baard staan), De Fish!-boeken van Stephen Lundin e.a. en vele anderen.

Geen opmerkingen: